Опозитний двигун – плюси і мінуси інновації

У 1938 році всім відомий автовиробник Volkswagen представив світу перший опозитний двигун. Чим відрізняється такий силовий агрегат від «класичного» двигуна внутрішнього згоряння? Чому в народі цей мотор називають «боксером»?

Опозитний двигун
Опозитний двигун

Вся справа в горизонтальному розташуванні циліндрів. Поршні рухаються особливим чином: або назустріч один одному, або один від одного. Перший оппозитник мав наступні характеристики:

  • 4 циліндри;
  • обсяг 2 л;
  • максимальна потужність 150 «коней».

«Боксерів» по ​​достоїнству оцінили імениті автовиробники: Ferrari, Toyota, Honda, Subaru, Porsche. Ці компанії активно встановлюють опозитні двигуни на нові моделі автомобілів. Силові агрегати такого типу затребувані для мотоциклів, автобусів Ікарус, танків.

Конструкційні особливості та принцип роботи

Отже, опозитний агрегат – це двигун внутрішнього згоряння (ДВЗ), в якому поршні рухаються зліва направо (в «класичному» ДВС – від низу до верху). Скільки циліндрів може мати така силова установка:

  • 2-12 (кількість завжди кратно 2-м);
  • 4 і 6 – найпоширеніші моделі;
  • 8 і 12 – розробки для спорткарів.

На думку експертів, робота оппозитника з 2-ма та 4-ма циліндрами мало чим відрізняється від звичайних ДВС, а ось моделі з 6-ю циліндрами мають специфічні особливості конструкції і функціонування.

Види

Кількість поршнів, специфіка їх роботи – основні критерії класифікації опозитних двигунів. Виділяють 3 типи моторів:

  1. Опозитний боксер. Кожен з поршнів розташований в окремому циліндрі і займає певне положення від осі мотора. Робота поршнів нагадує поєдинок боксерів.
  2. ОРД. Двотактний опозитний двигун. До одному циліндрі розташовані 2 поршня. Вони приєднуються до одного колінчастого вала. Завдання 1-го поршня – забезпечити надходження пального. Функція 2-го – вивести продукти згоряння за допомогою турбонаддува. На блоці циліндрів відсутня головка. Конструкція не передбачає систему приводу клапанів.
Опозитний двигун

Переваги даного мотора пояснюють широке застосування двигунів типу ОРД:

  • поршні працюють на один колінчастий вал;
  • довговічність, зносостійкість, економічність;
  • маса на 30-50% менше звичайного ДВС;
  • компактні розміри: кількість деталей менше на 50%;
  • можливість використання дизельного палива і бензину.

Даний тип силового агрегату знаходиться в стадії розробки, тому в ході експлуатації є ризик виникнення нестандартних ситуацій.

  1. Танковий. Потенційні можливості опозитного двигуна 5ТДФ розраховані на великогабаритну техніку. Основні особливості конструкції і функціонування:
  • поршні поділяють 1 циліндр і переміщуються в одному напрямку;
  • кожен з поршнів пов’язаний зі окремим колінчастим валом;
  • паливо запалюється при мінімальній відстані між поршнями;
  • компактність;
  • потужність: 2000 оборотів, 700 «коней», обсяг 6 і 13 л.

Переваги

  1. Опозитні двигуни характеризуються компактними розмірами, тому центр транспортного засобу зміщується, що сприяє додаткової стійкості.
  2. 1 млн. Км – ресурс оппозитника при правильній експлуатації автомобіля.
  3. Особлива робота поршнів знижує рівень шуму і вібрації.

Недоліки

  • Для обслуговування потрібні кваліфіковані фахівці.
  • Висока вартість агрегату.
  • Підвищений витрата масла.

Мінуси опозитних двигунів зводяться до дорожнечі обслуговування. І все ж, такі силові агрегати – технологічний прорив. Вони на голову вище традиційних ДВС. Світові автовиробники віддають перевагу оппозитника і не збираються робити крок назад тільки через високі розцінки на ремонт авто.

Опозитний двигун

Експлуатаційні характеристики інноваційних силових агрегатів вище всяких похвал. Якість опозитних двигунів абсолютно виправдовує фінансові вкладення.

Специфіка ремонту та обслуговування

Покращені характеристики особливо помітні у шестициліндрових силових агрегатів. Заміна масла – це єдина маніпуляція, яку може виконати власник транспортного засобу самостійно. Складність конструкції передбачає обслуговування в автосервісі у професіоналів. Це стосується не тільки капітального, а й поточного ремонту.

Майстер по опозитним двигунам може виконати раскоксовку. Ця процедура спрямована на продовження терміну служби силової установки. Роботи пов’язані з ретельної очищенням камери згоряння палива від нагару. Цю процедуру краще проводити восени або на початку весни і поєднати з заміною моторного масла (при необхідності).

Опозитний двигун – інновація в автомобілебудуванні. У нових двигунів є плюси і мінуси, які варто оцінити перед покупкою мотора або автомобіля з таким силовим агрегатом.