Зарядка акумулятора або від чого залежить її тривалість

Як заряджати акумулятор правильно? Чому це питання завжди актуальне? Можливо, для когось купити нову батарею набагато легше, ніж розібратися в тонкощах зарядки. Але таке рішення – марнотратство.

Сучасні акумулятори ефективно працюють не менше 4-5 років. Правильне обслуговування – головна умова їх довговічності. Як зарядити акумуляторну батарею (АКБ) в домашніх умовах, будемо розбиратися.

Як заряджати акумулятор правильно?
Як заряджати акумулятор правильно?

Важливо враховувати технічні характеристики акумуляторів

Класична модель АКБ – це свинцеві пластини, розташовані в розчині електроліту. Важливіше зрозуміти, що не конструкційні особливості, а що означають технічні характеристики: ємність і напруга. Саме вони лежать в основі розуміння питання, від чого залежить тривалість відновлення працездатності акумулятора.

Ємність

Ця характеристика виражається в ампер / годинах. Наприклад, 55 А / ч означає, що при максимальному навантаженні акумулятор протягом 1 години здатний віддати 55 ампер. При зниженні навантаження, тривалість роботи АКБ збільшується.

Напруга

Вважається, що напруга 12 В – це нормальний робочий показник. Насправді, він означає, що АКБ розряджена на 40-50%. При такому стані АКБ можна їздити, якщо авто справно. 100% заряджений акумулятор дає напругу 12,6-12,7 В і вище.

Скільки часу заряджати акумулятор
Скільки часу заряджати акумулятор?

Глибокий розряд – це 11,5-11,63 В. Це вкрай негативно відбивається на терміні служби акумулятора. В цьому випадку металеві пластини піддаються «сульфацил» і ємність поступово зменшується. В подальшому це призведе до того, що автомобіль колись просто не заведеться.

Підсумуємо сказане:

  • 12,7 В – зарядка 100%;
  • 12 В – 40-50%;
  • 11,6 В – акумулятор розряджений і вимагає негайної підзарядки для подальшої експлуатації.

Тип акумулятора і специфіка зарядки

На ринку існує безліч модифікацій акумуляторів, але всі їхні умовно можна розділити на обслуговуванні і необслуговувані. У чому різниця між ними? І як тип впливає на процес зарядки?

Як заряджати акумулятор правильно?
Як заряджати акумулятор правильно?

Необслуговувані АКБ

Розчин електроліту в таких моделях «запаяний». Не потрібно стежити за його рівнем і періодично доливати воду. З зарядкою таких батарей немає проблем. Досить підключити їх до зарядного пристрою на певний час.

Обслуговувані АКБ

Ці моделі більш старі і поступово витісняються необслуговуваними. В акумулятор старого типу необхідно постійно доливати воду, яка поступово випаровується під час експлуатації автомобіля.

Зарядка акумулятора або від чого залежить її тривалість
Зарядка акумулятора або від чого залежить її тривалість

Зарядка акумулятора такого типу становить певну складність. Її не можна починати, якщо рівень розчину електроліту знижений. Зарядка такої акумуляторної батареї вимагає попередньої підготовки.

Алгоритм дій

  1. Зняти АКБ.
  2. Ретельно очистити відкручувати кришки і контакти розчином питної соди.
  3. Перевірити рівень розчину електроліту. У разі, якщо він не закриває пластини, потрібно долити дистильованої води.
  4. Перевірити щільність електроліту. 1,26-1,30 г / см3 – показники норми.

Тільки після проведення підготовчих заходів можна переходити до безпосередньої зарядці АКБ. Для кожного типу акумулятора існує певний спосіб відновлення функціональності:

  • постійним струмом;
  • «Регульованим» напругою.

Ці варіанти потрібно враховувати обов’язково. Вони суттєво впливають на час. Виняток становлять універсальні зарядні пристрої, які мають велику кількість налаштувань.

Відновлення заряду постійним струмом

Цей спосіб використовується для обслуговуваних батарей. Головні тонкощі:

  • З’єднати мінусові клеми акумулятора і зарядного пристрою. Те ж зробити з позитивними клемами.
  • 13,8-14,0 В – оптимальні показники напруги зарядного пристрою (стільки ж дає генератор автомобіля).
  • При знижених показниках напруги батарея буде заряджатися дуже довго.
  • 10% від загальної ємності батареї – оптимальна сила струму. Наприклад, для батареї з ємністю 75 А / ч необхідний постійний струм 7,5 А.
  • Для зарядки повністю розрядженою батареї потрібно близько 10 годин.
  • Бульбашки на поверхні електроліту – показник повністю зарядженій батареї.

Відновлення заряду «регульованою» напругою

Цей варіант вимагає мінімального втручання людини. Він представлений в пристроях, в яких відсутні показники «вольти», «ампер». Є шкала, що відображає рівень заряду. Зарядні такого типу розроблені для необслуговуваних акумуляторів. У ньому регулювання напруги і сили струму відбувається автоматично.

Читайте також: Як вибрати акумулятор для автомобіля 2020 – Загальні правила

Як працює пристрій, що забезпечує зарядку постійною напругою:

  • Напруга подається в діапазоні 13,8-14,5 В. Чим воно вище, тим акумулятор заряджається швидше.
  • За 1-а година АКБ отримує більше половини (до 60%) від загальної ємності. Наприклад, акумулятор має номінальну місткість 60 А. За першу годину зарядки він отримує 36 А. Це 60% від 60 А.
  • У 2-й годині процес сповільнюється, тому що напруга падає. На цьому етапі відновлюється 15-20% ємності.
  • На 3-му часі напруга падає ще сильніше, а заряд поповнюється ще на 7-8%.
  • Протягом четвертої години досягається практично повний заряд 90-96%.

Заряджати акумуляторну батарею в наступні години не маємо сенсу. Сила струму і напруга знижуються до мінімальних показників, тому на дозарядку батареї до 100% піде ще годин 6.

Нові моделі зарядних пристроїв значно полегшують завдання: прискорюють процес і не вимагають спеціальних налаштувань.

Час зарядки акумулятора завжди індивідуально

Що потрібно враховувати:

  1. Акумулятор розряджений повністю або частково.
  2. Тип АКБ.
  3. Варіант зарядки.

Читайте також: Рейтинг акумуляторів 2020 на ринку України

Загальні закономірності:

  • при силі струму 10% від номінальної ємності батареї (55, 60, 75-100 А / ч) для повного заряду обслуговуваних акумуляторів знадобиться 10 годин;
  • з використанням «регульованого» напруги обслуговуюча батарея заряджається за 4-5 годин до 90-95% і за ті ж 10 годин до 100%.

Загальний час коригується поточним станом АКБ і ефективністю зарядного пристрою.